10000 годин біля стоматологічного крісла. Те, про що мовчать на курсах
Dr. Massimo Mazza
Анотація
Вранці перевіряю сторінку на Facebook. Відразу бачу в стрічці кілька «новин» про майбутні курси стоматології. Як і щоранку, кожного божого дня.
Курси з реставрації. Курси з відновлення жувальної групи зубів. Окремо – з реставрації фронтальних. Протезування. Імплантати. Протезування на імплантатах. Фотографія в стоматології. Маркетинг у стоматології.
Глобальне явище. Немає такої кількості курсів ЗА ГРОШІ в нейрохірургії чи урології. Стоматолог, мабуть, ідеальний «клієнт» післядипломного освітнього бізнесу.
Але про все по черзі.
Що означає «СТОМАТОЛОГ»?
Стоматолог (у розумінні обивателя) – лікар (подяка обивателю й за це), який лікує зуби. Невелике поле роботи, вузька спеціалізація. Оманливе судження. Насправді ж без величезного багажу міждисциплінарних знань і можливості цей багаж у потрібний момент «розпакувати» далеко не поїдеш. Ми чудово це знаємо, але не завжди усвідомлюємо. Багато хто вибрав шлях «зуболікування», перетворивши свою роботу на монотонне повторення однотипних дій. Це гіпнотизує й присипляє розум, як у працівника конвеєрного цеху на заводі. З одного боку. З іншого боку, робота стає стресогенною, особливо коли щось іде не за планом. Це не збіг, що серед лікарів-стоматологів такий високий ризик суїциду, депресій, інфарктів та інсультів. А ще високий рівень тривоги.
Хороші маркетологи знають про все це. Знають, як натиснути, щоб спонукати стоматолога купити щось. Синдром невиправданих очікувань та незадоволеності самим собою. Прагнення до перфекціонізму. Стрес, тривога та емоційне вигорання.
Розчарувався в собі? Знизилась самооцінка? Стоматологічна наука не стоїть на місці. Час оновлювати знання. Записуйся на новий майстер-клас *тільки сьогодні, тільки зараз, кількість місць обмежена* і «будь у темі».
Стало менше пацієнтів? Справді думаєш, що це через кризу? Просто твої пацієнти пішли до іншого лікаря, у якого на стіні багато сертифікатів. А ти – відстав.
Робота стоматолога, без жодних сумнівів, дуже важка. Як морально, так і фізично. Ось тільки пацієнту це вкрай складно пояснити. Люди обожнюють кардіохірургів та травматологів-ортопедів, які рятують їхнє життя й ставлять на ноги. Беззаперечно, у цьому разі складно не відчути результату їхньої праці. Але скільки пацієнтів зі 100 отримає справжнє захоплення, якщо ви покажете йому вилучений сепарований інструмент із каналу після двогодинної роботи ?
Перепломбований резорцин-формаліновий зуб? Наявний стереотип «стоматолог-гроші» (до речі, актуальний у Європі 50 років тому, але точно не зараз) дуже складно зламати. Як дати пацієнтові відчути всі ваші старання, пояснити, що простіше вам було б видалити зуб за ту ж суму, ніж сидіти над ним 2-3 години? Якісна робота стоматолога сприймається як саме собою зрозуміле; будь-які помилки – як привід до судового розгляду. Ці труднощі в комунікаціях із пацієнтами іноді призводять до почуття розпачу.
Лікар-стоматолог в уявленні середньостатистичного пацієнта
Еволюційно склалося так, що люди не можуть існувати поза суспільством. Уже з раннього дитинства ми звикли шукати схвалення, заохочення та визнання з боку інших. Спочатку батьків, потім однолітків та викладачів, пізніше – керівників та клієнтів. Хто може гідно оцінити старання лікаря-стоматолога? Хто дійсно РОЗУМІЄ, чого варта вся ця пекельна праця? На жаль, лише ті, хто робить те ж саме, що й Ви. Ваші колеги-стоматологи. Навіть друзі-лікарі зі своїми саркастичними жартами «стоматолог-не лікар» ще за часів студентства залишили відбиток на вашій самооцінці, хоч ні ви, ні вони не усвідомлюють цього.
Маркетологи, які злегка розуміються на психології, знають про цю глибоку нереалізовану потребу в самовираженні:
Хочеш, щоб світ дізнався про тебе? Ласкаво просимо до нашої групи на фейсбуці. Публікуй свої фото – й отримаєш багато лайків (лайк як спосіб висловлювання похвали/визнання/компліменту, яких ми прагнемо). І що більш «художнє» фото, то більше лайків. І, до речі, ми нічого не продаємо.
Жодного маркетингу, просто група за інтересами. Але якщо дуже хочеться, то у нас є відмінний набір для фотографії в стоматології (начебто натякаючи: красиві фото – більше лайків). І «гладилок».
Перший закон інтернет-маркетингу – створити спільноту.
Другий закон – створити потребу.
Третій закон – створити продукт і задовольнити потребу.
Проміжний підсумок.
Дано: лікар-стоматолог. Працює здебільшого сумлінно. Прагне до самовдосконалення. Трохи нервовий через щораз вищі конкуренцію та вимоги пацієнтів. Досить успішний. Злегка втомлений. Завітав на кілька десятків курсів з підвищення кваліфікації. Відкрив для себе щось нове. У чомусь розчарувався. Купив набір борів від гуру. Макрооб'єктив та фотоаксесуари на всі випадки життя. Дедалі рідше з'являється на конгресах. Перед тим як іти, добре подумає про свої шанси почути щось нове й не написане в книгах, що гордо стоять на його стоматологічній полиці. Дедалі менше його приваблюють курси стандартного формату. Дедалі більше — організовані програми з декількома лекціями, прогулянкою під вітрилом у Середземномор’ї та колективним висмоктуванням устриць серед стоматологічної еліти. Загалом-то це й правильно. Нічого не навчимося – хоч відпочинемо. Зробимо селфі з чергового майстер-класу, який чомусь усе більше висвітлює питання «що ми їли, що ми пили, як класно відпочили», ніж власне освітній процес.
Типове «селфі» із стоматологічного конгресу
Здавалося б, усе чудово.
Але чомусь курси зі стоматології не працюють, як факультатив з хімії у школі. «Сходив-записав-вивчив» – і ось ти вже кращий за тих, хто замість факультативу грав у футбол.
Чому? Ми підійшли до найголовнішого.
Теорія 10 000 годин
Теорія про набуття ЕКСПЕРТНОСТІ була винайдена 1993 року американським психологом К. Андерс Ерікссон. Дослідження привели його до висновку, що одним із ключових елементів успіху в справі є загальна кількість відведених на нього годин: 10.000.
Окрім тимчасових витрат, для досягнення професіоналізму індивіду необхідна також наявність трьох ключових елементів: природний талант (дар), висока продуктивність «тренування» дару (сфокусованість), обставини (середовище).
Талант
Про талант багато чого не скажеш. Не всі ми народилися з ДНК Моцарта, Ейнштейна, Леонардо да Вінчі чи Марадони. Дар або є, або його немає. Безумовно, можна й потрібно тренувати своє вміння. Але без природного таланту не стати новим Марадоною.
Фокус
Якщо у вас є талант, ви повинні розвивати його в правильний спосіб.
Якою б діяльністю ви не займалися, необхідно весь час працювати з однією метою – стати кращим. Тільки за цієї умови витрачений час «зараховується» в ці 10000 годин. Це вимагає особливого типу поведінки (на думку багатьох, вади характеру) – упертості. Упертість виражається в здатності бути одержимим ідеєю та її реалізацією. Така якість / недолік походить з глибинної підсвідомості. Бере початок з ірраціональної частини нашого мозку – правої півкулі, де розташовані зони, які відповідають за інтуїцію й творчість. Відомо, що 95% нашої сірої речовини ми не вміємо використовувати.
Це те, що змушує Вас нескінченно повторювати дію – аж до досягнення абсолютної досконалості. Як у фільмі «Останній самурай»: нав’язливе відточування кожного жесту, кожної деталі, кожного руху.
Кадр із фільму "Останній самурай"
Ця нав'язлива ідея про безперервну роботу над собою є потужною якістю особистості, що йде їй на користь. Водночас працює це тільки поодинці: не може бути ніяких інших цілей. Якщо ціль гроші – трюк не працює, оскільки в гру входить ліва півкуля і своїм криком раціональності пригнічує ірраціональну праву.
Щодо нашої спеціальності: якщо коронка не прилягає ідеально або колір трохи не той, лікар не зацементує її. Він виправить помилки, переробить роботу й цим покладе витрачений час у скарбничку 10000-годинного шляху до досконалості, що означає уникнення цих помилок у майбутньому. Якщо відправна точка – співвідношення готівка/час… Він, наче нічого й не було, зацементує коронку в роті пацієнта. Роблячи так знову і знову, він ніколи не стане кращим. Це пояснює, чому корпоративний тип мислення в медицині ніколи не працюватиме; чому новий Ferrari не може бути правильним мотиваційним важелем. Справжня мотивація виходить з ірраціонального. Мотивація, отже, це ідеалізація мети, яка сягає своїм корінням у глибоке несвідоме.
Обставини
Ви можете бути генієм. Можете запам'ятовувати сотні сторінок на санскриті. Але якщо ви народилися не там, не в той час, не в тій родині, усе набагато складніше. Деякі приклади, узяті з книги Malcolm Gladwell “Outliers: The Story of Success”, добре пояснюють цю теорію. Білл Гейтс походить із багатої родини. Йому пощастило навчатися в одній із небагатьох шкіл світу, де на той час було встановлено перший комп'ютер. Дитині пощастило опинитися в умовах, де він мав можливість реалізувати свій природний дар. Він починає писати комп'ютерні програми, проводячи за монітором день і ніч, суботи та неділі, Різдво й Великдень. Успіх до нього приходить після 10000 годин, проведених за пристрасним написанням комп'ютерних програм. Прочитайте цю книгу, я вам її рекомендую.
Спробуймо застосувати наведене до стоматології.
У цій таблиці наведено розрахунки того, скільки років потрібно витратити, залежно від кількості робочих годин на день та вихідних на тиждень, для досягнення МАЙСТЕРНОСТІ. Це за умови, що час був використаний виключно з фокусуванням на ідеальний результат та самовдосконалення.
Якщо ви думаєте, що з шести-/восьмигодинного робочого дня половину ви можете зарахувати собі як час «набуття досвіду та самовдосконалення», ви помиляєтесь. Будемо чесні з самими собою. Ще зі студентської лави можна згадати «освітні моменти» на кшталт «Ось підеш працювати у державну поліклініку, подивлюся на тебе, як фісури ліпитимеш. Гайда, студенте … , закінчуй свого пацієнта, уже наступна зміна на підході». Або зауваження медичної сестри: «Лікарю, що ви копаєтесь, і так зійде. У вас там ще троє під дверима – нервувати починають, бо довго чекають». Чи ж якщо Ви навіть працюєте в чудовій приватній клініці, кому хочеться о 8-9 годині п'ятничного вечора шукати якийсь там додатковий канал, якого може й не виявитися?
Отже, значний шматок часу — лише повторення того, що ми вже вміємо (добре, якщо не повторення помилок), та сама «робота в конвеєрному стилі», але аж ніяк не розвиток НОВИХ навичок.
Врахуйте, що 10000 годин — час, необхідний на відточування однієї навички. Це означає, що потрібно окремо 10000 годин на реставрацію, окремо — на ендодонтію та окремо — на видалення, скажімо, третіх молярів.
Так, без особливого напруження з розрахунками (допитливі підрахують свою точку на координатах шляху до досконалості самостійно), я гадаю, ви переконалися, що вважати себе профі стоматології у 25, 30, а іноді навіть в 40 або 55 років (залежить від того, скільки часу ви провели за філософією «останнього самурая») невиправдано.
Стоматологія — ювелірна майстерність, яка потребує насамперед тренування МАНУАЛЬНИХ навичок. Одним словом, практики.
Але й цього недостатньо!
Ви повинні працювати кожного божого дня із сильною мотивацією та впертістю. З таким ставленням до КОЖНОЇ коронки, начебто вона буде представлена на міжгалактичному стоматологічному конгресі!
Крім цього, у вас має бути талант.
А якщо Ви до того ж народилися в правильному місці, у потрібний час, вступили до гарного університету, зустріли того самого викладача… Бінго!
Ви станете новим Леонардо да Вінчі керамічних вінірів. Однак… у 55 років.
Ви ж не займалися все життя тільки вінірами, до того ж якесь особисте життя має бути й у стоматолога?..
Я дедалі частіше запитую себе. Хто ці бебі-гуру, які у 25 років виявляють бажання ВЧИТИ весь світ протезування під мікроскопом? Про наявність у них таланту та геніальності сумнівів апріорі не виникає. Але плюс до цього вони мали відпрепарувати свої перші зуби ще до закінчення грудного вигодовування.
Якщо ви хочете зробити більше й швидше, просто подвійте години роботи та зменшіть сон. Почніть працювати за «китайським календарем». Зробіть три вихідних на рік….
З інтерв'ю із Арнольдом Шварценеггером:
- Арнольде, ви вже в молодому віці досягли таких успіхів. Скажіть: як більше встигати?
- Менше спати.
- Але я не можу спати менше.
- Спи швидше.
Розгляньмо інший сценарій: Ви зрештою записалися на черговий курс ортопедичної стоматології, але без достатньої кількості годин робочої практики за вашими плечима.
РЕЗУЛЬТАТ: ніякий.
Недовготривале тріумфування вашого его, яке шепоче вам: «Я молодець, я навчаюсь». Потім, можливо, Ви почуваєтеся ще більш пригніченим, адже вашим роботам ще далеко до рівня "маестро", котрий читав вам лекцію. Ви починаєте шукати виправдання: не той технік, не ті умови. Або, ще гірше, Ви починаєте вважати себе невдахою. Це не справедливо. І це не так.
Ви просто не на те витратили час.
Ви купує інструмент або курс, підсвідомо сподіваючись скоротити ваш шлях без особливих зусиль. Усе купується та продається, адже так?
Проста істина:
- Нема коротких шляхів.
- Не всі стануть Леонардо да Вінчі в стоматології.
- Не потрібно дозволяти ПРОДАВЦЯМ ПРОДАВАТИ вам барахло, зокрема інтелектуальне, якого ви не потребуєте. Позбавтеся тривоги та нав'язливих ідей. Прагніть усвідомлення. Жити вам стане набагато легше. Продавцям та маркетологам – важче.
Усе, що потрібно, – це впевненість у собі, прагнення вдосконалюватись, любити те, що ви робите. Усю потрібну вам інформацію у XXI столітті знайти можна легко та швидко, і не мені Вам пояснювати як. Вам потрібно лише набратися терпіння та приділити час. Багато часу…